Мої уроки

Тема. Мистецтво українського слова. Мовні химери.
           Стилістичні засоби лексикології
 Освітня мета:
систематизувати знання учнів із розділу «Лексикологія»;
збагачувати словниковий запас школярів;
розпізнавати тропи,і визначати їх  у текстах різних стилів мовлення;
визначити роль і доречність використання у тексті стилістично забарвлених лексичних засобів мови, їх стилістичну функцію;
використовувати доцільно лексичні засоби у власному мовленні.
Розвивальна мета:
розвивати зв’язне мовлення учнів, виразність читання,логічне мислення, самостійність, естетичні смаки, вміння аналізувати, робити висновки, здібності до самопрезентації.
Виховна мета:
         виховувати в учнів патріотичні почуття, любов до рідного слова.
Обладнання: опорно-логічні схеми (ОЛС) із розділу «Лексикологія»,
         роздатковий матеріал, картки із завданнями
Тип уроку: узагальнення та систематизації вивченого
Форма проведення: урок-практикум

ХІД  РОБОТИ

І. ВСТУПНЕ  СЛОВО  ВЧИТЕЛЯ
Наша мова
Мова, наша мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова, наша мова –
Літ минучих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Мова, наша мова
Мрійнику – жар-птиця,
Грішнику – спокута,
Спраглому – криниця,
А для мене, мово,
Ти мов синє море,
У якому тоне
І печаль і горе.
Мова, наша мова –
Пісня стоголоса,
Нею мріють весни,
Нею плаче осінь.
Нею марять зими,
Нею кличе літо.
В ній криваві рими
Й сльози Заповіту.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва,
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову
Слово незабутнє.
                                                                                              Ю.Рибчинський
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ  ТА  ЗАВДАНЬ  УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
-         Який розділ науки ми вивчили?
-         Для чого необхідно засвоїти цей матеріал?
-         Які види переносного значення слова?
-         Чим омоніми відрізняються від багатозначних слів?
-         Які є групи лексики за сферою вживання?
-         Яка доля застарілих слів і неологізмів у сучасному мовленні?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ
         Протягом століть, відбираючи по словечку, по зернятку, геній народу витворив і передав у спадок, у вічне користування неосяжне, розкішне у своїй красі і блиску розуму лінгвістичне багатство: майте, гордіться, не будьте німі!
О.Гончар
         Лексичною темою і практичним матеріалом для аналізу будуть вправи з культури мовлення
Інтерактивна вправа «Очікуваний результат»
Знаю ðВмію ð Хочу дізнатися

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ
Метод «Прес»
Ø На які групи за лексичним значенням поділяються слова? (омоніми, синоніми, антоніми, пароніми)
Ø Тропи – це …     (слова, вжиті в переносному значенні для створення образності (передача загального поняття через конкретний словесний образ))
Ø Види тропів…    (порівняння, епітет, метафора, метонімія, синекдоха, персоніфікація, гіпербола, алегорія, літота, уособлення)
Ø Назвіть відомі вам стилістичні фігури.  (антитеза, оксиморон, перифраза, парономазія, евфемізм; еліпсизм, анафора, епіфора, тавтологія, леоназм, ампліфікація)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ  ТА  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ВИВЧЕНОГО
1.     Теоретичний етап.
Завдання 1.
Проаналізувати ОЛС «Види переносного значення слова»
Завдання 2.
Дати визначення переносних значень слова
Завдання 3. Робота в парах
Проаналізувати уривки з художніх текстів. Визначити в них художні засоби
Пара 1
Ліс ще живий. У нього добрі очі,
Шумлять вітри у нього в голові,
Старезні пні, кошлаті поторочі,
Літопис тиші пишуть у траві.
Пара 2
Пекучий день… Лісів солодка млява…
Смага стежок… Сонливиці левад…
Іде гроза дзвінка і кучерява
Садам зомлілді руки цілувать.
Пара 3
А небо зацвітає синім рястом,
Бринить струмок  і губиться в імлі.
І хочеться в обійми трав упасти
І слухать серце рідної землі.
Пара 4
День дзвенів, як роса на блакитній стеблині,
Золотилась Десни зорецвіть.
І гадав я, як мало потрібно людині,
Щоб душею в цій тиші прозріть.
Пара 5
А синій сон гойдається
На листячку осиновім,
На кожній на травиночці,
На кожнім синім дзвоник
Виблискує, витьохкує
Такий звабливий світ.
Пара 6
Від барв і звуків в серці скільки просені.
На листях кленів промені дзвенять.
Сміються квіти у траві нескошеній,
Про щось в гаю зозулі гомонять.
Пара 7
То ж хай сміється іволга на клені.
Хоч я сумую, може, задарма…
Живе в природі вічний, добрий геній,
І меж його величності нема.
Пара 8
Вишневу думу дума білий сад,
Дрімає смуток ночі на лататті,
Стоїть тополя в місячному платті
2.     Охарактеризуйте виражальні засоби.
Раби – це нація, Котра не має слова, тому й не може захистить себе. (О.Пахльовська)          (метонімія)
Ти зрікся мови рідної. Ганьба
Тебе зустріне на шляху вузькому …
Впаде на тебе, наче сніг, журба –
Її не понесеш нікому.            (метафора)
Присягаюся, ниво, тобі, як небу
Присягає на вірність одвічну піїт.          (метафора)
Я знаю: мова мамина свята.
В ній вічний незнищенний дух свободи.
Її плекали душі і вуста
Мільярдів. – це жива вода народу. (М.Адаменко)   (синекдоха, метафора)

3.     Типи лексичних значень слів. Робота в групах. «Аукціон знань»
Група 1
Проаналізувати ОЛС «Синоніми»

Завдання1
Дайте визначення лексичних синонімів.
Завдання 2
Продовжіть ряд, визначте вид синонімів, до якого стилю належать синоніми кожної групи.
Горизонт … (небокрай, небосхил, овид, небозвід, крайнебо, круговид, обрій, видноколо, виднокруг, виднокрай, кругогляд) (абсолютні)
Кричати … (лементувати, репетувати, горлати, волати, верещати, ґвалтувати, горлопанити, вищати, верещати) (стилістичні)
Щирий … (чистосердечний, відвертий, щиросердний, прямий, безпосередній) (ідеографічні)
Група 2
Проаналізувати ОЛС «Омоніми»
Завдання 1
Згрупувати омоніми за значенням: омофони, омограми, омоформи.
Слава, Слава;                        на ніс, наніс;                 Віта, віта;
слідкувати, слідкувати;                  молоді, молоді;            гори, гори;
потри, по три;                       удар, удар;                            мати, мати;
сонце, сон це;                        атлас, атлас;                 став, став;                  
в житі, вжиті;                         насип, на сип;               дорога, дорога;
мету, мету;
Завдання 2
Прочитайте речення, та вкажіть види омонімів, прокоментуйте їх стилістичну роль (засіб словесної гри)
-         Дике Поле кінь копитом поле. Не здолав – упав. (Г.Половинко)
-         Твої листи зів’ялим листом пахнуть. (Ж.Шишкіна)
-         Мамо! Справді прийшли ви, чи сон це? Бачу хліб, а під ним – вишивано! Знов створили маленьке сонце… (В.Дячук)
-         А нам не до суму за гонорарну суму. (І.Калинець)
-         Що є ніжніше, щоб у серці мати? І озвались квіти: - найніжніше – мати! (В.Женевський)
Група 3
Проаналізувати ОЛС «Антоніми»
Завдання 1
Назвати види антонімів за семантикою
Завдання 2
Запишіть речення. Завдяки яким виражальним засобам мови створено контрастну характеристику образів, настроїв предметів. До якого стилю належать ці речення.
Вірю, вічно житиме Вкраїна… Тільки ти, людино, ти єдина, здатна пекло в рай перетворить.
Гони, вигонь з душі покірного раба, коли між волею й неволею – змагання, коли між розумом й безумством – боротьба…
І на оновленій землі врага не буде, супостата. А буде син і буде мати, і будуть люди на землі. (Т.Шевченко)
Ми з тобою – як море і небо. (Л.Костенко)

4.     Установіть відповідність (пароніми)
1
Тактичний

А
Метод
2
Тактовний
Б
Транспорт
3
Громадський
В
Слон
4
Громадянський
Г
Прийом
5
Ефективний
Д
Чоловік
6
Ефектний
Е
Звичай
7
Азійський
Є
Обов’язок
8
Азіатський
Ж
Вигляд
Ключ:
1
2
3
4
5
6
7
8
Г
Д
Б
Є
А
Ж
В
Е

5.     Запишіть відповідник до запропонованих слів. Дайте їм визначення, до якої групи за лексичним значенням вони належать  (абсолютні синоніми)
всесвіт - …                   космос;
відсоток - …                 процент;
ландшафт - …              краєвид;
Кавалерія - …              кіннота;
Лаштунки - …              куліси;
пілот - …                      льотчик;
справа - …                             діло;
орфографія - …           правопис;
борошно - …               мука;
аргумент - …               доказ;
фініш - …                     кінець;
бар’єр - …                   перешкода.
Поміркуйте, чи є такими наведені ці пари слів із стилістичного погляду (загальномовні)

6.     Проаналізуйте лексику за її походженням. Яке значення підкреслених слів.
То встала Русь в кольчузі і шоломі, щоб їй стихія покорялась дика, і вів їх в далі невідомі Син Перуна Олег-владика.
Ні перед ким не станеш спину гнути, не віддасися ворогу в ясу, якщо ти зміг, товаришу, збагнути свого народу велич і красу.

7.     Запишіть речення. Вкажіть слова, що служать для надання мовленню урочистого, піднесеного забарвлення.
Возвіруй  у слово. А ще – помолись Доброті. Своїм омофором Нехай тебе правда огорне. (Л.Пшенична)
Хай не буде в слові лжі ні йоти. Пам’ятай, що слово – бумеранг! (А.Криловець)
Та раптом жар у грудях пригаса і не стає ні сили ані духу, коли слова – байдужі словеса, що не тривожать ні душі, ні слуху. (В.Тищенко)


VІ. РЕФЛЕКСІЯ 
Під час практикуму я …
Повторив (ла) …
Дізнався (лася) …
Я вмію тепер визначати …
Труднощі відчував (ла) …
Змінив (ла) погляд на …
Цікаво було виконувати …
Я хочу поглибити знання про …
ОЛС допомагають мені …
Можу презентувати …

VІ. ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ
Підготувати міні-проекти до теми «Фразеологізми» 



Література

1.     Глазова О.П. Українська мова: матеріали до уроків 10-11 клас.-Харків: Ранок, 2000. – 171 с.
2.     Караман С.О. та інші Українська мова. Поглиблений етап вивчення: навчальний посібник.- К.: Магістр-S, 1998. – 304 с.
3.     Нікітіна Т.В. Уроки-практикуми з української мови у 10 класі.- Харків: Основа, 2008. – 157 с.
4.     Плющ М.Я., Тихоша В.І., Караман С.О., Караман О.В. Українська мова: підручник 10 клас профільний рівень.- К.: Освіта, 2010. – 416 с.
5.     Пономарьов О.Д. Стилістика сучасної української мови: підручник.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2000. – 248 с.

6.     Ужченко Т.Г. Дидактичний матеріал з української мови: Лексика і фразеологія – К.: Основа, 2011. – 222 с. 

Немає коментарів:

Дописати коментар