Тема. Мистецтво
українського слова. Мовні химери.
Стилістичні засоби лексикології
Освітня мета:
систематизувати
знання учнів із розділу «Лексикологія»;
збагачувати
словниковий запас школярів;
розпізнавати тропи,і визначати їх у текстах різних стилів мовлення;
визначити роль і доречність використання у тексті
стилістично забарвлених лексичних засобів мови, їх стилістичну функцію;
використовувати доцільно лексичні засоби у власному
мовленні.
Розвивальна
мета:
розвивати зв’язне мовлення учнів, виразність
читання,логічне мислення, самостійність, естетичні смаки, вміння аналізувати,
робити висновки, здібності до самопрезентації.
Виховна
мета:
виховувати
в учнів патріотичні почуття, любов до рідного слова.
Обладнання: опорно-логічні схеми (ОЛС) із розділу «Лексикологія»,
роздатковий
матеріал, картки із завданнями
Тип
уроку: узагальнення та систематизації
вивченого
Форма
проведення: урок-практикум
ХІД РОБОТИ
І.
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Наша мова
Мова, наша мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова, наша мова –
Літ минучих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Мова, наша мова
Мрійнику – жар-птиця,
Грішнику – спокута,
Спраглому – криниця,
А для мене, мово,
Ти мов синє море,
У якому тоне
І печаль і горе.
Мова, наша мова –
Пісня стоголоса,
Нею мріють весни,
Нею плаче осінь.
Нею марять зими,
Нею кличе літо.
В ній криваві рими
Й сльози Заповіту.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва,
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову
Слово незабутнє.
Ю.Рибчинський
ІІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА
ЗАВДАНЬ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
-
Який розділ науки ми
вивчили?
-
Для чого необхідно
засвоїти цей матеріал?
-
Які види переносного
значення слова?
-
Чим омоніми
відрізняються від багатозначних слів?
-
Які є групи лексики
за сферою вживання?
-
Яка доля застарілих
слів і неологізмів у сучасному мовленні?
ІІІ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Протягом
століть, відбираючи по словечку, по зернятку, геній народу витворив і передав у
спадок, у вічне користування неосяжне, розкішне у своїй красі і блиску розуму
лінгвістичне багатство: майте, гордіться, не будьте німі!
О.Гончар
Лексичною
темою і практичним матеріалом для аналізу будуть вправи з культури мовлення
Інтерактивна вправа «Очікуваний результат»
Знаю ðВмію ð Хочу дізнатися
ІV.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Метод «Прес»
Ø На які групи за лексичним значенням поділяються слова? (омоніми, синоніми, антоніми, пароніми)
Ø Тропи – це … (слова, вжиті в переносному значенні для
створення образності (передача загального поняття через конкретний словесний
образ))
Ø Види тропів… (порівняння, епітет, метафора, метонімія,
синекдоха, персоніфікація, гіпербола, алегорія, літота, уособлення)
Ø Назвіть відомі вам стилістичні фігури. (антитеза,
оксиморон, перифраза, парономазія, евфемізм; еліпсизм, анафора, епіфора,
тавтологія, леоназм, ампліфікація)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ
ВИВЧЕНОГО
1.
Теоретичний етап.
Завдання 1.
Проаналізувати
ОЛС «Види переносного значення слова»
Завдання 2.
Дати визначення
переносних значень слова
Завдання 3. Робота в парах
Проаналізувати
уривки з художніх текстів. Визначити в них художні засоби
Пара 1
Ліс ще живий. У
нього добрі очі,
Шумлять вітри у
нього в голові,
Старезні пні,
кошлаті поторочі,
Літопис тиші
пишуть у траві.
Пара 2
Пекучий день…
Лісів солодка млява…
Смага стежок…
Сонливиці левад…
Іде гроза
дзвінка і кучерява
Садам зомлілді
руки цілувать.
Пара 3
А небо зацвітає
синім рястом,
Бринить
струмок і губиться в імлі.
І хочеться в
обійми трав упасти
І слухать серце
рідної землі.
Пара 4
День дзвенів, як
роса на блакитній стеблині,
Золотилась Десни
зорецвіть.
І гадав я, як
мало потрібно людині,
Щоб душею в цій
тиші прозріть.
Пара 5
А синій сон
гойдається
На листячку
осиновім,
На кожній на
травиночці,
На кожнім синім
дзвоник
Виблискує,
витьохкує
Такий звабливий
світ.
Пара 6
Від барв і
звуків в серці скільки просені.
На листях кленів
промені дзвенять.
Сміються квіти у
траві нескошеній,
Про щось в гаю
зозулі гомонять.
Пара 7
То ж хай
сміється іволга на клені.
Хоч я сумую,
може, задарма…
Живе в природі
вічний, добрий геній,
І меж його
величності нема.
Пара 8
Вишневу думу
дума білий сад,
Дрімає смуток
ночі на лататті,
Стоїть тополя в
місячному платті
2.
Охарактеризуйте виражальні засоби.
Раби – це нація,
Котра не має слова, тому й не може захистить себе. (О.Пахльовська) (метонімія)
Ти зрікся мови
рідної. Ганьба
Тебе зустріне на
шляху вузькому …
Впаде на тебе,
наче сніг, журба –
Її не понесеш
нікому. (метафора)
Присягаюся,
ниво, тобі, як небу
Присягає на
вірність одвічну піїт. (метафора)
Я знаю: мова
мамина свята.
В ній вічний
незнищенний дух свободи.
Її плекали душі
і вуста
Мільярдів. – це
жива вода народу. (М.Адаменко) (синекдоха, метафора)
3.
Типи лексичних значень слів. Робота в групах. «Аукціон
знань»
Група 1
Проаналізувати
ОЛС «Синоніми»
Завдання1
Дайте визначення
лексичних синонімів.
Завдання 2
Продовжіть ряд,
визначте вид синонімів, до якого стилю належать синоніми кожної групи.
Горизонт …
(небокрай, небосхил, овид, небозвід, крайнебо, круговид, обрій, видноколо,
виднокруг, виднокрай, кругогляд) (абсолютні)
Кричати …
(лементувати, репетувати, горлати, волати, верещати, ґвалтувати, горлопанити,
вищати, верещати) (стилістичні)
Щирий …
(чистосердечний, відвертий, щиросердний, прямий, безпосередній) (ідеографічні)
Група 2
Проаналізувати
ОЛС «Омоніми»
Завдання 1
Згрупувати
омоніми за значенням: омофони, омограми, омоформи.
Слава, Слава; на ніс, наніс; Віта, віта;
слідкувати,
слідкувати; молоді,
молоді; гори, гори;
потри, по три; удар, удар; мати, мати;
сонце, сон це; атлас, атлас; став, став;
в житі, вжиті; насип, на сип; дорога, дорога;
мету, мету;
Завдання 2
Прочитайте
речення, та вкажіть види омонімів, прокоментуйте їх стилістичну роль (засіб словесної гри)
-
Дике Поле кінь
копитом поле. Не здолав – упав. (Г.Половинко)
-
Твої листи зів’ялим листом пахнуть. (Ж.Шишкіна)
-
Мамо! Справді прийшли
ви, чи сон це? Бачу хліб, а під ним – вишивано! Знов створили маленьке сонце…
(В.Дячук)
-
А нам не до суму за
гонорарну суму. (І.Калинець)
-
Що є ніжніше, щоб у
серці мати? І озвались квіти: - найніжніше – мати! (В.Женевський)
Група 3
Проаналізувати
ОЛС «Антоніми»
Завдання 1
Назвати види антонімів за семантикою
Завдання 2
Запишіть
речення. Завдяки яким виражальним засобам мови створено контрастну
характеристику образів, настроїв предметів. До якого стилю належать ці речення.
Вірю, вічно
житиме Вкраїна… Тільки ти, людино, ти єдина, здатна пекло в рай перетворить.
Гони, вигонь з
душі покірного раба, коли між волею й неволею – змагання, коли між розумом й
безумством – боротьба…
І на оновленій землі врага не буде, супостата. А буде син
і буде мати, і будуть люди на землі. (Т.Шевченко)
Ми з тобою – як море і небо. (Л.Костенко)
4.
Установіть відповідність (пароніми)
1
|
Тактичний
|
|
А
|
Метод
|
2
|
Тактовний
|
Б
|
Транспорт
|
|
3
|
Громадський
|
В
|
Слон
|
|
4
|
Громадянський
|
Г
|
Прийом
|
|
5
|
Ефективний
|
Д
|
Чоловік
|
|
6
|
Ефектний
|
Е
|
Звичай
|
|
7
|
Азійський
|
Є
|
Обов’язок
|
|
8
|
Азіатський
|
Ж
|
Вигляд
|
Ключ:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Г
|
Д
|
Б
|
Є
|
А
|
Ж
|
В
|
Е
|
5.
Запишіть відповідник до запропонованих слів. Дайте їм
визначення, до якої групи за лексичним значенням вони належать (абсолютні
синоніми)
всесвіт - … космос;
відсоток - … процент;
ландшафт - … краєвид;
Кавалерія - … кіннота;
Лаштунки - … куліси;
пілот - … льотчик;
справа - … діло;
орфографія - … правопис;
борошно - … мука;
аргумент - … доказ;
фініш - … кінець;
бар’єр - … перешкода.
Поміркуйте, чи є такими наведені ці пари слів із
стилістичного погляду (загальномовні)
6.
Проаналізуйте лексику за її походженням. Яке значення
підкреслених слів.
То встала Русь в кольчузі і шоломі,
щоб їй стихія покорялась дика, і вів їх в далі невідомі Син Перуна Олег-владика.
Ні перед ким не
станеш спину гнути, не віддасися ворогу в ясу,
якщо ти зміг, товаришу, збагнути свого народу велич і красу.
7.
Запишіть речення. Вкажіть слова, що служать для надання
мовленню урочистого, піднесеного забарвлення.
Возвіруй у слово. А ще – помолись Доброті. Своїм омофором Нехай тебе правда
огорне. (Л.Пшенична)
Хай не буде в
слові лжі ні йоти. Пам’ятай, що слово –
бумеранг! (А.Криловець)
Та раптом жар у грудях пригаса і не стає ні сили ані духу, коли слова – байдужі словеса, що не тривожать ні
душі, ні слуху. (В.Тищенко)
VІ. РЕФЛЕКСІЯ
Під час
практикуму я …
Повторив (ла) …
Дізнався (лася)
…
Я вмію тепер
визначати …
Труднощі
відчував (ла) …
Змінив (ла)
погляд на …
Цікаво було
виконувати …
Я хочу поглибити
знання про …
ОЛС допомагають
мені …
Можу
презентувати …
VІ. ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Література
1.
Глазова О.П.
Українська мова: матеріали до уроків 10-11 клас.-Харків: Ранок, 2000. – 171 с.
2.
Караман С.О. та інші
Українська мова. Поглиблений етап вивчення: навчальний посібник.- К.: Магістр-S, 1998. – 304 с.
3.
Нікітіна Т.В.
Уроки-практикуми з української мови у 10 класі.- Харків: Основа, 2008. – 157 с.
4.
Плющ М.Я., Тихоша
В.І., Караман С.О., Караман О.В. Українська мова: підручник 10 клас профільний
рівень.- К.: Освіта, 2010. – 416 с.
5.
Пономарьов О.Д.
Стилістика сучасної української мови: підручник.- Тернопіль: Навчальна книга –
Богдан, 2000. – 248 с.
6.
Ужченко Т.Г.
Дидактичний матеріал з української мови: Лексика і фразеологія – К.: Основа,
2011. – 222 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар